Wdrażanie obowiązków








Jednym z celów pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną oraz ze spektrum autyzmu jest nauka samodzielności, samoobsługi, a tym samym niezależności od drugiej osoby.
Każdego dnia staram się tak zorganizować zajęcia uczniów, aby każda aktywność rozwijała w nich właśnie powyższe umiejętności. Dostosowuję działania do ich indywidualnych potrzeb i możliwości. 
Bardzo ważnym aspektem w codziennej pracy jest dawanie uczniom możliwości bycia odpowiedzialnym za powierzone zadanie, ale również za inną osobę. Naszym obowiązkiem jest bowiem nauczyć dbania nie tylko o siebie, ale również o innych. Troska, otaczanie drugiej osoby opieką uczy empatii, natomiast dbanie o ład i porządek w najbliższym otoczeniu zaprocentuje harmonią w codziennym życiu.
Jak tego dokonać? Jednym z możliwych sposobów jest przydzielanie uczniom codziennych obowiązków. One bowiem wymagają od nich umiejętności samoobsługowych i odpowiedzialności za drugą osobę. W tym celu każdego dnia możemy wskazać ucznia, który będzie pełnił obowiązki dyżurnego klasy. Dzięki temu wdrożymy do wykonania czynności na bazie planu aktywności, co uporządkuje codzienne aktywności w klasie. Oczywiście wszelkie działania dopasowujemy do potrzeb ucznia i na tej bazie kształtujemy odpowiednie kompetencje. Wdrażamy tym samym do obowiązkowości, odpowiedzialności i dajemy przestrzeń do bycia samodzielnym. Działanie dla wspólnych korzyści daje ogromną satysfakcję - to kształtuje kompetencje społeczne, które są niezwykle ważnym aspektem w rozwoju osób ze spektrum autyzmu. 







W celu wprowadzenia obowiązków dyżurnego przygotowałam karty pracy, które można pobrać TUTAJ.

ZACHĘCAM DO DZIAŁANIA!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz