Polska - moja ojczyzna - realizacja tematu.




Tematy związane z ojczyzną są z chęcią podejmowane przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz spektrum autyzmu.
Być może wszechobecność symboli narodowych, różnorodne doświadczenia zdobywane m.in. w środowisku domowym oraz w szkole  -  związane z uczestniczeniem w obchodach z okazji świąt narodowych, powodują, iż jest to temat atrakcyjny i znany uczniom, dzięki czemu  mogą oni wykazać się posiadaną wiedzą podczas lekcji. 

Tematy dotyczące Polski realizowałam w różnorodny sposób - oczywiście było to zależne od potrzeb i umiejętności komunikacyjnych uczniów, na tej zasadzie przygotowywałam pomoce dydaktyczne i planowałam wszelkie aktywności uczniów. Podstawą była jednak praca w oparciu o pomoce graficzne oraz symbole AAC. 

Jednym z zadań jakie podjęli moi uczniowie podczas lekcji było przygotowanie Lapbooka, w którym zawarte zostały najważniejsze informacje na tema Polski oraz symboli narodowych. Pojawiły się również zadania sprawdzające wiedzę ucznia. 



Zadania multimedialne były kolejnymi, jakie zagościły na moich lekcjach. Układanie interaktywnych puzzli czy wykonywanie zadań polegających na dopasowywaniu par sprawdziły się idealnie jako forma podsumowania tematu zajęć.





Dla kolejnych uczniów przygotowałam m.in. zadania w formie kart pracy. Uczniowie Ci zapoznali się z mapą Polski, dokonali opisu symboli narodowych utrwalając przy tym  komunikację za pomocą symboli AAC. Na lekcjach tworzyliśmy tablice tematyczne w oparciu o przygotowaną przeze mnie książkę do czytania uczestniczącego o Polsce (do pobrania na moim blogu).






Uczniowie komunikujący się m.in. za pomocą aplikacji LeatMeTalk utrwalili swoją wiedzę posługując się właśnie powyższą aplikacją. Jak wyglądała praca z programem? - filmiki dostępne poniżej:


           MACIEJ                                       JANEK                                     ADRIAN


W ramach indywidualnego nauczania powstała również edukacyjna, ruchoma książeczka, która pozwoliła na doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.



Z kolejnym uczniem podczas zajęć rozwijających komunikowanie się przygotowaliśmy inną wersję ruchomej książki o Polsce.







Poza tym uczniowie podjęli także szereg ćwiczeń manualnych usprawniających motorykę małą jednocześnie utrwalając wiadomości dotyczące np. barw narodowych.





1 komentarz:

  1. Fantastyczne pomysły. Jestem pod wrażeniem :). Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń