Od czego zacząć?






Najtrudniej jest zacząć -  słyszymy na każdym kroku kiedy chcemy wdrożyć w życie nowe cele, działania, zmienić utrwalone już zasady. Tak samo jest z AAC.
Przecież posiadamy wiedzę, doświadczenie, kończymy szkolenia, jednak jak zostajemy z wyzwaniem sam na sam, gdzie trzeba zmierzyć się z rzeczywistymi problemami naszych uczniów, nie mamy pojęcia od czego zacząć i w którym kierunku pójść. Ja również borykałam się z tym problemem, ponieważ wcale nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza kiedy zostaje się z tym samemu.

Ucząc kilkoro uczniów w grupie, często z różnorodnymi trudnościami w zakresie komunikacji najprościej rozpocząć pracę od wprowadzenia planu aktywności. Dlaczego? - ponieważ jest on podstawą w nauce samodzielności, uczy dokonywania wyborów oraz jest narzędziem kształtującym właściwe interakcje społeczne. W zależności od warunków pracy (czy prowadzimy grupę sami - bez dodatkowej pomocy nauczyciela, czy ze wsparciem) możemy wdrożyć plan dla grupy np. dotyczący pierwszych czynności po przyjściu do szkoły/klasy lub skupić się na indywidualnych planach aktywności kierowanych do każdego ucznia z osobna.

Plany grupowe umieszczamy w widocznym, dostępnym dla uczniów miejscu, aby łatwo było je dostrzec i aby były szybko dostępne zarówno dla ucznia jak i dla nauczyciela. Przykładowy plan aktywności dla grupy:


Powyższy plan służy nauce samodzielnego rozbierania kurtki po przyjściu do szkoły lub powrocie ze spaceru. Pierwsze plany powinny być krótkie, tak aby dziecko nie męczyło się odczytywaniem długiej listy zadań oraz żeby szybko osiągnęło sukces.
Bardzo ważne, aby nagradzać czyli wzmacniać pozytywnie wszystkie poprawnie wykonane aktywności. Należy zatem przygotować dla ucznia nagrodę, którą będzie otrzymywał zaraz po prawidłowym wykonaniu zadania - pamiętajmy, aby nagroda była zindywidualizowana i atrakcyjna dla dziecka. Początkowo należy wzmacniać ucznia zaraz po tym jak wykona zadanie. Później w tym celu możemy przygotować symbol, który pokażemy uczniowi, aby zobrazować nagrodę, który następnie przykleimy na karcie nagród ucznia (razem z nim) po czym wręczymy wzmocnienie.



 



Plany indywidualne tworzy się w postaci książek - kart umieszczonych w segregatorze, tak aby uczeń mógł samodzielnie z niego korzystać np. chcąc nauczyć ucznia/uczniów przygotowywania miejsca do posiłku możemy przygotować następujące karty z symbolami.


Każda karta powinna uwzględniać jedno zadanie - uczeń przechodzi do kolejnej aktywności przez przekładanie kart w segregatorze.
Jednak mamy uczniów, którzy doskonale poradzą sobie z przechodzeniem z jednego symbolu do drugiego -  wizualizacja zapobiegnie jedynie pominięciu któregoś kroku w wykonaniu zadania w całości. Wówczas można przygotować jedną kartę dla danego ucznia np.










Plany aktywności nie muszą w pierwszej kolejności uczyć nowych/nieznanych umiejętności/aktywności. Możemy zatem rozpocząć od nauki korzystania z książki/segregatora i samodzielnej pracy w trakcie np. czasu wolnego. W tym celu umieszczamy w segregatorze karty z symbolami/zdjęciami ulubionych aktywności ucznia, które będzie miał wykonać. Początkowo powinno to być 4-5 aktywności. Na ostatniej karcie zawsze musi znajdować się wzmocnienie - nagroda, którą uczeń otrzyma w zamian za wykonanie zadania z książki.

Przykładowe plany aktywności możesz pobrać TUTAJ

Pamiętajmy aby przed wprowadzeniem planu aktywności sumiennie przeanalizować oraz zaplanować pracę odpowiadając sobie na pytania:
  1. Kto z mojej grupy potrzebuje AAC - czy cała grupa wymaga pracy tą metodą?
  2. Jaki rodzaj planu będę wdrażać (grupowy czy indywidualny).
  3. Czego chcę nauczyć w oparciu o plan/ jakie efekty chcę osiągnąć?
  4. Jakie nagrody zastosuję wobec moich uczniów?
 Powodzenia!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz