OK w pracy z uczniem ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym

              Pracując na co dzień z uczniami ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym stosuję różnorodne metody i techniki pracy, wykorzystuję szereg pomocy dydaktycznych oraz narzędzi, które pozwalają uczniom osiągnąć postawione wcześniej cele. Dla osiągnięcia przez uczniów sukcesu łączę ze sobą różnorodne sposoby pracy, sięgając m.in. po elementy oceniania kształtującego, które z reguły stosowane są w szkołach ogólnodostępnych. 
                 Moja  praca z uczniami ze spektrum autyzmu przez pewien czas opierała się głównie o ogólnie przyjęte zasady dotyczące edukacji tych osób oraz w głównej mierze metodę behawioralną. Jednak aby usprawnić pracę na lekcji oraz wzmocnić efekty nauczania sięgnęłam po elementy oceniania kształtującego. Przyglądając się pracy i postępom uczniów, zrozumiałam, że potrzebują oni bardziej szczegółowego przekazu dotyczącego celowości zajęć, w których uczestniczą, a przede wszystkim aktywności, którym każdego dnia muszą sprostać. Każdy z nas działa w jakimś celu, a świadomość celu  motywuje nas do podejmowania prac prowadzących do jego osiągnięcia. Tak jest również w przypadku uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną (ale także w przypadku każdego innego ucznia) - znajomość celu wzmacnia nas i zachęca do działania.
         
                  Stosując w pracy metodę alternatywnej komunikacji postanowiłam wykorzystać ją do budowania celów lekcji w języku ucznia, które przedstawiam na początku zajęć, a wyglądają one m.in. w taki sposób:



Umieszczone w widocznym dla uczniów miejscu przypominają im o celowości zajęć i podejmowanych aktywnościach. Zawsze warto mieć pod ręką cele zapisane w laptopie 😃.


W podobny sposób konstruuję kryteria sukcesu, czyli co będzie brane pod uwagę podczas dokonywania oceny np.


             
                 Ocena podjętej przez ucznia aktywności ma niezwykle ważny wpływ na dalszą jego pracę, zaangażowanie w kolejne zadania, a tym samym wypracowanie umiejętności, którą chcemy kształtować. Istotną rolę odgrywa także czas w jakim ją przekażemy - w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz spektrum autyzmu osobiście udzielam jej zaraz po wykonanym zadaniu, aby uczeń miał świadomość do jakiej aktywności się odnoszę oraz czy wykonał należycie powierzone mu zadanie. W tym celu opracowałam karty, za pomocą których informuję ucznia czy dane zadanie wykonał poprawnie oraz mogę zobrazować mu ilość aktywności, które ma do wykonania. Przykłady działań z opracowanymi pomocami znajdują się na poniższych fotografiach:



W pustych okienkach umieszczam symbole, które wcześniej omówiłam i ustaliłam z uczniami np.:


W zależności od poziomu funkcjonowania, uczniowie otrzymują ocenę od nauczyciela bądź określają ją samodzielnie przy jego wsparciu.




 

               Osobiście stosuję różnorodne sposoby dokonywania oceny np. wykorzystuję elementy układanek jak na zdjęciu poniżej:




           Bardzo ważnym elementem, niezwykle wzmacniającym proces uczenia się jest należycie sformułowana  informacja zwrotna. Nauczyciel informując ucznia o jego efekcie pracy powinien wskazać mocne strony jego pracy i odnieść się do kryteriów. Wystarczy krótka informacja np.: Ty pracowałeś/aś samodzielnie!



             Być może powyższy artykuł zainspiruje Państwa do wdrożenia elementów oceniania kształtującego, które wnosi dużo świeżości w proces edukacyjny uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnych intelektualnie. Wykorzystując chociażby karty do oceny możemy sprawić, że nasz uczeń będzie chętniej współpracował bądź stanie się bardziej samodzielny w działaniu.

W poniższych linkach znajdują się pomoce do pobrania. Życzę owocnej pracy!

PRZYKŁADOWE CELE LEKCJI
KARTA DO OCENY 1
SYMBOLE DO OCENY
KARTA DO PRACY - KOLORY
KARTA DO PRACY - KSZTAŁTY I FIGURY 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz