Każdego dnia uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mierzy się z wieloma trudnościami, których przezwyciężanie powoduje zmęczenie i dekoncentrację. Walka z dystraktorami takimi jak hałas, ciągłe podążanie za poleceniami i często niezrozumiałymi komunikatami, stawanie oko w oko z wymaganiami społeczeństwa oraz dbanie o zaspokojenie własnych potrzeb powodują ogromne przeciążenie organizmu. Uczniowie szybko się dekoncentrują, są rozproszeni, pobudzeni, nie potrafią skupić się na zadaniu, nieustająco "kręcą się" w ławce. Wśród uczniów ze spektrum autyzmu możemy przytoczyć przykłady frustracji, której efektem są objawy agresji i autoagresji - to częsty efekt przebodźcowania i najzwyczajniejszego przemęczenia. 

Warto jest zatem zadbać o dobrostan uczniów włączając do codziennych aktywności chwile na wyciszenie i relaks, w trakcie których można:
  • skupić się na oddechu  - regularnym wdechu i wydechu w pozycji siedzącej lub leżącej.
PROPOZYCJA WSPÓLNEJ AKTYWNOŚCI:
Połóż się na plecach. W okolicy żeber umieść dłonie bądź połóż na brzuchu ulubioną przytulankę, woreczek sensoryczny itp. Obserwuj dłonie / ruch przedmiotu podczas wdychania i wydychania powietrza. 
To doskonałe ćwiczenie uważności budujące koncentrację na własnym ciele.

W tym ćwiczeniu pomocne mogą być poniższe karty komunikacyjne:





Wyciszanie może odbywać się także poprzez:
  • słuchanie instrumentalnej muzyki relaksacyjnej;
  • wsłuchiwanie się w dźwięki natury (szum lasu, morza, śpiew ptaków);
  • obcowanie z dźwiękiem instrumentów muzycznych - relaksacyjny dźwięk dzwonków wiatrowych, dzwonków koshi.
  • obcowanie z naturą  - wyjście na krótki spacer do lasu, parku, roślinnego kącika,  itp.
  • wyciszającą relaksację na trawie włącznie z chodzeniem po niej boso.
  • relaksację z użyciem olejków do aromaterapii - najlepiej naturalnego pochodzenia (uwaga - należy wziąć pod uwagę alergeny).
W w/w zajęciach pomocne mogą być przykładowe karty komunikacyjne:



KARTY AAC DO ZAJĘĆ RELAKSACYJNYCH POBIERZ TUTAJ

Należy pamiętać, że każda aktywność relaksacyjna powinna być dostosowana do grupy, a nawet indywidualnych preferencji uczniów. Zwłaszcza podczas zajęć z użyciem zapachów należy sprawdzić reakcje uczniów na dany zapach. Relaksacja to czas, w którym każdy z nas powinien czuć się dobrze, bezpiecznie i komfortowo - tylko wtedy ma ona sens.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz