ZABAWA NA DOBRY POCZATEK

 

Początek roku szkolnego to nie lada wyzwanie zwłaszcza dla uczniów rozpoczynających naukę w przedszkolu czy w szkole. To także wymagający czas dla wychowawców i zespołu nauczycieli, których zadaniem jest zaplanować działania służące adaptacji i integracji uczniów. Adaptacja w pierwszych dniach nauki szkolnej to proces, w którym dziecko przystosowuje się do nowego środowiska, jakim jest przedszkole czy szkoła. Jakich obszarów może dotyczyć proces adaptacji? 

  1. Nowe otoczenie i rutyna: Dziecko musi przystosować się do nowego miejsca, jakim jest szkoła, oraz do codziennej rutyny związanej z nauką, zajęciami, przerwami. Oznacza to naukę poruszania się po budynku szkoły, znajdowania swojej klasy, szatni, czy łazienki.

  2. Nowe relacje społeczne: Dziecko wchodzi w nową grupę rówieśników, co wiąże się z nawiązywaniem nowych znajomości i relacji z innymi uczniami. Również relacja z nauczycielem jest nowa i wymaga przyzwyczajenia się do osoby, która prowadzi zajęcia.

  3. Wymagania edukacyjne: Dziecko zaczyna uczyć się nowych rzeczy, często w bardziej formalny sposób niż dotychczas (np. w przedszkolu). Musi nauczyć się koncentracji, skupienia na wykonywanym zadaniu i radzenia sobie z ewentualnymi trudnościami.

  4. Emocje i samopoczucie: Adaptacja jest również procesem emocjonalnym. Dziecko może odczuwać różne emocje – od ekscytacji po lęk czy stres. Ważne jest wsparcie ze strony nauczycieli i rodziców, aby dziecko mogło poczuć się bezpiecznie i pewnie w nowym środowisku.

  5. Samodzielność i odpowiedzialność: W szkole od dzieci wymaga się większej samodzielności – muszą one pamiętać o zabraniu odpowiednich przyborów, uczą się dbać o swoje miejsce pracy, a także przestrzeganiu zasad panujących w klasie i w szkole.

Cały proces adaptacji jest indywidualny – niektóre dzieci przystosowują się szybko i bez problemów, podczas gdy inne mogą potrzebować więcej czasu i wsparcia. Wsparcie emocjonalne oraz zrozumienie dla potrzeb dziecka w tym okresie są kluczowe, aby adaptacja przebiegła pomyślnie. Warto jest zatem wcześniej zaplanować działania, które mogą pomóc grupie pomyślnie przejść proces adaptacyjny np. planując zabawy integracyjne. 

Przykładem zabawy, która może sprzyjać procesowi adaptacji oraz integracji uczniów jest zabawa pt. "Kosz zainteresowań".  Zabawę można wykorzystać we współpracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym, ale także z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym z trudnościami w komunikowaniu się. 

Cel zabawy: 

  • Integracja grupy, ułatwienie wzajemnego poznania się na początku roku szkolnego,
  • Używanie systemów komunikacji alternatywnej (AAC) do przedstawienia siebie i nawiązania kontaktu z rówieśnikami,
  • Wzmacnianie poczucia wspólnoty oraz akceptacji różnych form komunikacji.
Przykładowa zabawa może być idealnym wyjściem do stworzenia gazetki dotyczącej klasowych zainteresowań uczniów, portfolio czy kolejnych zabaw integracyjnych opartych na zainteresowaniach i mocnych stronach klasy.


















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz