Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez ocenianie kształtujące


Jednym z kluczowych kierunków polityki oświatowej w roku szkolnym 2025/2026 jest promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących, które wspierają rozwój uczniów nie tylko poznawczo, ale i emocjonalnie. Szczególne znaczenie ma to w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniami szkół specjalnych.


📗Dlaczego ocenianie kształtujące jest tak istotne?


Ocenianie kształtujące to proces, który koncentruje się nie na ocenie końcowego wyniku, ale na wspieraniu procesu uczenia się uczniów. Poprzez stosowane na lekcjach strategie uczenia się takie jak cele uczenia się, kryteria sukcesu oraz informację zwrotną, uczeń zyskuje poczucie, że jego wysiłek ma znaczenie – rośnie jego motywacja i wiara we własne możliwości.

📗W pracy z uczniami ze SPE ocenianie kształtujące: 

📌Zwiększa poczucie sprawczości – uczniowie, którzy  mają obniżoną samoocenę, uczą się dostrzegać  swoje mocne strony, zauważają własne postępy i możliwości wpływania na swój rozwój. To buduje ich pewność siebie!

📌Pozwala dostosować proces uczenia się do indywidualnych możliwości – nauczyciel, obserwując ucznia i udzielając mu informacji zwrotnej, może modyfikować metody i tempo pracy zgodnie z potrzebami ucznia.

📌Tworzy bezpieczne środowisko edukacyjne – bez presji, ocen cyfrowych uczniowie są bardziej otwarci na popełnianie błędów -uczą się w jaki sposób pracować z błędem aby był on wyjściem do dalszego rozwoju, a nie wyłącznie smutna porażką.

📌Wzmacnia motywację wewnętrzną – zamiast uczyć się „dla stopnia”, uczniowie uczą się by rozumieć, wiedzieć, potrafić. Wiedzą po co się uczą i widzą sens w zdobywaniu wiedzy.

📌Sprzyja samodzielności i refleksji – dzięki autorefleksji i pracy z kryteriami sukcesu uczeń uczy się planować swoją naukę i sam dokonuje ewaluacji jej efektów.

Ocenianie kształtujące nie jest dodatkiem – to fundament skutecznego i empatycznego nauczania, szczególnie tam, gdzie uczeń potrzebuje więcej wsparcia niż przeciętnie. W szkole specjalnej nie możemy mówić o efektywnej edukacji bez indywidualizacji, relacji i informacji zwrotnej – a właśnie to oferuje ocenianie kształtujące.

Wdrażając ocenianie kształtujące w codziennej praktyce, realnie wpływamy na lepszy rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny naszych uczniów – szczególnie tych najbardziej potrzebujących zrozumienia, wsparcia i wiary w ich możliwości.


📣 Zapraszam na szkolenie dla rad pedagogicznych!

Ocenianie kształtujące w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)

📌Czy chcesz lepiej wspierać swoich uczniów w procesie uczenia się?

📌Czy zależy Ci na tym, by każdy uczeń – niezależnie od swoich możliwości – czuł się  zauważony, sprawczy i był świadomy procesu uczenia się?

👉 Dołącz do szkolenia, które pomoże Ci jeszcze skuteczniej wykorzystywać ocenianie kształtujące w pracy z uczniami ze SPE – zarówno w klasie integracyjnej, jak i w szkole specjalnej.

💡 W programie szkolenia:

  • Jak planować i realizować ocenianie kształtujące z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb ucznia,

  • Formułowanie celów lekcji i kryteriów sukcesu z myślą o uczniach ze SPE,

  • Informacja zwrotna jako narzędzie wspierające rozwój i motywację,

  • Praktyczne przykłady, narzędzia i strategie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach,

👩‍🏫 Szkolenia prowadzę jako doświadczony trener oraz praktyk w obszarze edukacji specjalnej i oceniania kształtującego.

📍 Forma: stacjonarna lub online

📅 Terminy: elastyczne, dopasowane do potrzeb placówki

⏱   Czas trwania: 3–4 godziny (lub według ustaleń)

📜 Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe i zaświadczenie udziału

ZAMÓW SZKOLENIE:









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz