Jednym z kluczowych kierunków polityki oświatowej w roku szkolnym 2025/2026 jest promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących, które wspierają rozwój uczniów nie tylko poznawczo, ale i emocjonalnie. Szczególne znaczenie ma to w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniami szkół specjalnych.
📗Dlaczego ocenianie kształtujące jest tak istotne?
📗W pracy z uczniami ze SPE ocenianie kształtujące:
📌Zwiększa poczucie sprawczości – uczniowie, którzy mają obniżoną samoocenę, uczą się dostrzegać swoje mocne strony, zauważają własne postępy i możliwości wpływania na swój rozwój. To buduje ich pewność siebie!
📌Pozwala dostosować proces uczenia się do indywidualnych możliwości – nauczyciel, obserwując ucznia i udzielając mu informacji zwrotnej, może modyfikować metody i tempo pracy zgodnie z potrzebami ucznia.
📌Tworzy bezpieczne środowisko edukacyjne – bez presji, ocen cyfrowych uczniowie są bardziej otwarci na popełnianie błędów -uczą się w jaki sposób pracować z błędem aby był on wyjściem do dalszego rozwoju, a nie wyłącznie smutna porażką.
📌Wzmacnia motywację wewnętrzną – zamiast uczyć się „dla stopnia”, uczniowie uczą się by rozumieć, wiedzieć, potrafić. Wiedzą po co się uczą i widzą sens w zdobywaniu wiedzy.
📌Sprzyja samodzielności i refleksji – dzięki autorefleksji i pracy z kryteriami sukcesu uczeń uczy się planować swoją naukę i sam dokonuje ewaluacji jej efektów.
Ocenianie kształtujące nie jest dodatkiem – to fundament skutecznego i empatycznego nauczania, szczególnie tam, gdzie uczeń potrzebuje więcej wsparcia niż przeciętnie. W szkole specjalnej nie możemy mówić o efektywnej edukacji bez indywidualizacji, relacji i informacji zwrotnej – a właśnie to oferuje ocenianie kształtujące.
Wdrażając ocenianie kształtujące w codziennej praktyce, realnie wpływamy na lepszy rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny naszych uczniów – szczególnie tych najbardziej potrzebujących zrozumienia, wsparcia i wiary w ich możliwości.
👉 Dołącz do szkolenia, które pomoże Ci jeszcze skuteczniej wykorzystywać ocenianie kształtujące w pracy z uczniami ze SPE – zarówno w klasie integracyjnej, jak i w szkole specjalnej.
💡 W programie szkolenia:
-
Jak planować i realizować ocenianie kształtujące z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb ucznia,
Formułowanie celów lekcji i kryteriów sukcesu z myślą o uczniach ze SPE,
-
Informacja zwrotna jako narzędzie wspierające rozwój i motywację,
-
Praktyczne przykłady, narzędzia i strategie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach,
👩🏫 Szkolenia prowadzę jako doświadczony trener oraz praktyk w obszarze edukacji specjalnej i oceniania kształtującego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz