Kiedy zaczynałam pracę w szkole specjalnej oraz współpracę z uczniami ze spektrum autyzmu, szybko odkryłam, że jednym z najważniejszych narzędzi w mojej klasie nie jest ani tablica interaktywna, ani kolorowe pomoce dydaktyczne… tylko plan dnia, który w rzeczywistości szkolnej jest niczym innym jak wizualnie dostosowanym do potrzeb uczniów planem lekcji.
Może wygląda skromnie –
kilka obrazków, krótkie podpisy, czasem magnetyczne tabliczki na rzepy – ale
dla mojego ucznia to prawdziwa mapa, która prowadzi go przez cały dzień.
Dlaczego to takie ważne?
Dzieci w spektrum autyzmu często
czują się pewniej, kiedy wiedzą, co wydarzy się za chwilę. Brak
przewidywalności może wywołać u nich lęk, rozdrażnienie albo po prostu chęć
„ucieczki” od sytuacji. Plan dnia działa wtedy jak spokojny głos:
„Spójrz, wiemy, co będzie
dalej. Możesz się przygotować.”
Dzięki temu uczeń zaczyna
dzień bez nerwowego „co mnie dziś czeka?”, a kończy go z poczuciem, że wszystko
miało swoje miejsce i czas.
📗Jak plan dnia pomaga moim
uczniom?
- Daje poczucie bezpieczeństwa
– wiedzą, czego się spodziewać.
- Ułatwia przejścia między zajęciami
– nawet jeśli zajęcia rozwijające kreatywność są tymi ulubionymi, a wychowanie fizyczne trochę mniej.
- Buduje samodzielność
– uczniowie nie muszą pytać mnie co chwilę „jakie zajęcia będą następne?”, bo widzą to na tablicy.
- Wspiera komunikację
– szczególnie u dzieci, które lepiej rozumieją obraz niż słowo.
📗A jak to działa dla mnie
jako nauczyciela?
- Uspokaja atmosferę w klasie
– mniej stresu to więcej czasu na efektywne uczenie się.
- Pomaga planować dzień
– mam jasny schemat, ale też elastyczność, by coś zmienić, jeśli trzeba.
- Ułatwia wprowadzanie zmian
– gdy nagle przychodzi gość lub czeka nas szkolny apel czy wyjście, pokazuję to w planie dzięki czemu niweluję u uczniów stres związany z nagłą zmianą.
📗Moje małe triki:
📌Plan tworzę wspólnie z uczniami – to daje im poczucie wpływu.
📌Zawsze jest w tym samym miejscu, na wysokości wzroku dziecka.
📌Zmiany zaznaczam umownym symbolem, który uczeń dobrze zna i zawsze omawiam je z uczniami.
Podsumowując
– plan dnia to dla mnie coś więcej niż narzędzie dydaktyczne. To most między
światem, który bywa dla ucznia chaotyczny, a poczuciem bezpieczeństwa i
spokoju. Dzięki niemu możemy skupić się na tym, co naprawdę ważne – na radości
z nauki i małych, codziennych sukcesach. To niepozorne narzędzie używane konsekwentnie przez cały zespół nauczycieli pozwala zniwelować wiele niepożądanych zachowań, których przyczyną jest niezrozumienie oraz brak przewidywalności. To pierwszy krok, od którego warto zacząć pracę z uczniami w spektrum autyzmu.
Jak może wyglądać przykładowy plan dnia?
- etykieta z nazwą dnia tygodnia,
- etykieta z numerem lekcji,
- etykieta z nazwą przedmiotu - u mnie wzmocniona wizualnie poprzez wykorzystanie symboli AAC oraz fotografii nauczyciela prowadzącego dane zajęcia,
- etykiety z symbolami "śniadanie", które wskazują pory posiłków.
Chcesz lepiej zrozumieć potrzeby uczniów ze spektrum autyzmu?
Dowiedzieć się, jak wspierać ich w nauce, budować poczucie bezpieczeństwa i minimalizować trudne zachowania?
📚Moje szkolenia, to praktyczne rozwiązania, sprawdzone strategie i materiały, które od razu wykorzystasz w swojej pracy oraz
Zainwestuj w wiedzę, która zmienia codzienną pracę – na lepsze! 💙
📩 Zapisz się już dziś i zacznij wprowadzać skuteczne zmiany.
OFERTA SZKOLEŃ W NODN
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz